KLÕPS. KUIDAS TEHA MUUTUSI, KUI MUUTUSED ON RASKED
Miks on nii raske teha muutusi, olgu siis oma ettevõttes või isiklikus elus? Peamiseks takistuseks on meie ajus pesitsev universaalne konflikt, väidavad Chip ja Dan Heath, muutuste juhtimise teemaliste bestsellerite autorid. Arvukad psühholoogiauuringud on näidanud, et meie meeli valitseb kaks süsteemi – ratsionaalne ning emotsionaalne –, mis võistlevad kontrolli pärast. Ratsionaalne osa meist ihaldab suurepärast trimmis keha, emotsionaalne aga anub veel üht tükikest okolaadi. Esimene on valmis suurteks tööalasteks muutusteks, teine armastab mugavat väljakujunenud rutiini. See pingeline vastasseis võib surmata parimagi muutusekatse – kuid kui see ületatakse, võib muutus tulla väga ruttu.
Autorid käsitlevad muutusi igal tasandil – isiklikul, organisatsioonilisel ja ühiskondlikul. Võib-olla tahad aidata oma vennal vabaneda hasartmängusõltuvusest? Võib-olla pead panema oma meeskonna turutingimustest tulenevalt kokkuhoidlikumalt tegutsema? Võib-olla soovid, et sinu naaber hakkaks rattaga tööl käima?
Harilikult käsitletakse neid teemasid eraldi – on olemas „muutuste juhtimise“ koolitus juhtidele, „eneseabi“ üksikisikutele ning „muuda maailma“ tüüpi nõuanded aktivistidele. Tegelikult on kõigil muutuste esilekutsumiseks tehtavatel jõupingutustel midagi ühist: et miski muutuks, peab keegi hakkama teistmoodi käituma. Sinu vend peab lõpetama kasiinodes käimise, sinu töötajad peavad hakkama bussiga sõitma. Lõppude lõpuks taanduvad kõik muutused ühele ja samale: kas suudad panna inimesed uut moodi käituma.
„Klõpsus“ kirjeldavad Heathid arvukalt juhtumeid, kuidas tavalised inimesed – lapsevanemad, keskastme juhid, professorid, medõed, valitsusametite bürokraadid – on suutnud ühendada need vastandlikud pooled ning viinud ellu dramaatilisi muutusi, mis on mitte ainult muutnud, vaid isegi päästnud sadade ja tuhandete inimeste elusid. Näiteks:
mees, kes päästis Vietnami lapsed igaveseks alatoitluse käest;
õpetaja, kes muutis „lollide kooli“ lapsed säravalt tarkadeks „õpetlasteks“;
ametnik, kel õnnestus ühe väikse muutusega reformida USA valitsuse riigihankeprotseduure;
keskastme juht, kes muutis kliente vihkava firma töötajad klienditeeninduse fanaatikuteks;
uurijad, kes panid hotelliteenindajad nende eneste teadmata kaalu kaotama;
koduorganiseerimise guru, kes arendas lihtsa tehnika, mille abil saada üle koristamishirmust.
Selles tõeliselt liikumapanevas ja kaasahaaravas raamatus on ühendatud põhjalikud psühholoogia, sotsioloogia ning paljude teiste valdkondade teadmised, mis näitavad muutusi uues, kohati ootamatus valguses.
„Klõps“ demonstreerib, et kõik edukad muutused järgivad sama, kolmest komponendist koosnevat mustrit. Mustrit, mida saad kasutada, et teha enda jaoks olulisi muutusi, olgu selleks siis maailma paremaks muutmine või salenemine.